środa, 1 sierpnia 2012

Placek ze śliwkami


Prosty przepis na placek ze śliwkami lub innymi twardymi owocami – można też użyć jabłek lub gruszek. Mi osobiście najbardziej jednak pasują śliwki.
Przepis dostałam od mojej teściowej – w jej wykonaniu placek jest po prostu przepyszny. Oryginał pochodzi z Poradnika domowego, choć co do tego nie mam stuprocentowej pewności. Tak to jest z przepisami przekazywanymi z rąk do rąk – każdy wprowadza swoje małe modyfikacje i przekazuje dalej. W pewnym momencie nikt już nie pamięta skąd czy od kogo… Trochę tak jak z opowieściami ludowymi :-)

Składniki
  • 16 sztuk dużych twardych śliwek (ja użyłam odmiany Herman)
  • 4 jajka
  • 150 g cukru pudru
  • 175 ml oleju roślinnego
  • 250 g mąki tortowej
  • 1 łyżka cukru waniliowego
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
  • 1 czubata łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 łyżka brązowego cukru
  • cukier puder do posypania gotowego ciasta
  • masło (lub olej) i bułka tarta do posmarowania formy

Użyłam 2 silikonowych foremek o średnicy około 20 cm każda, ale można też użyć zwykłej metalowej formy na ciasto o wymiarach około 20x30 lub 25x35 (wtedy ciasto będzie trochę niższe).





Przygotowanie

  1. Formę na ciasto wysmarować masłem i oprószyć bułką tartą (nadmiar wysypać). Wstawić do lodówki, żeby masło nie spłynęło.
  2. Śliwki umyć, przekroić każdą na pół i wyjąć z nich pestki. Wrzucić do miski, wymieszać z łyżką brązowego cukru i odstawić na bok.
  3. W oddzielnej misce ubić na gładką masę jajka, dodając stopniowo cukier puder, cukier waniliowy i ekstrakt z wanilii.
  4. Do masy z jajek dolać olej. Następnie stopniowo dodawać mąkę z proszkiem do pieczenia, cały czas ubijając. Masa powinna być gładka i dosyć gęsta.
  5. Masę przelać do wcześniej przygotowanej (jak w punkcie 1) formy do pieczenia. Wyłożyć na wierzchu śliwki (skórką do dołu) lekko wciskając je w masę.
  6. Ciasto wstawić do zimnego piekarnika ustawionego na 180 stopni. Piec około 30-40 minut*.
  7. Ciasto wyjąć z piekarnika i odstawić do ostudzenia. Przed podaniem oprószyć cukrem pudrem.

*) Czas pieczenia zależy od piekarnika. Ja piekłam ciasto przez 20 minut na opcji termoobieg, ale ponieważ ciasto bardzo szybko zaczęło się rumienić, kolejne 15 minut piekłam na opcji góra-dół. Niestety nie ma tutaj złotej zasady – trzeba po prostu znać swój piekarnik i sprawdzać, czy ciasto odstaje od brzegów formy (w razie niepewności nakłuć głęboko środek ciasta wykałaczką – powinna być sucha). Wtedy mamy pewność, że ciasto jest gotowe.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz